Jak na slovíčka - aneb z krabičky do hlavičky

Drtivá většina studentů bojuje se slovíčky – vědí, že je potřebují, ale jejich učení jim přijde nudné a jejich zapisování do slovníčku ještě nudnější. Používám proto následující trik – místo sešitu používáme kartičky v krabičce.  


Z motivačního hlediska je dobré začít přípravou krabičky, ve které se slovíčka budou uchovávat. Hezká krabička povzbudí k používání a dá počáteční impulz k tvorbě kartiček. Můžete si ji koupit, ale i vyrobit – děti vždy rády tvoří. Rozhodnete-li se pro výrobu, lze buď polepit existující krabičku nebo si pomocí šablon, které najdete např. na Pinterestu, vyrobit krabičku od úplného počátku.

Nyní stačí psací potřeby a pár čtvrtek, ze kterých budeme kartičky vystřihovat; samozřejmě tak, aby se vešly do krabičky.

Na kartičky píšeme to stejné, co bychom našli ve slovníčku – na jedné straně je vždy výraz v angličtině, a to včetně výslovnosti, na druhé potom překlad. Můžeme přidat i typická spojení, další významy, fráze atd. 





Proč jsou kartičky lepší než klasický slovníček? Díky tomu, že se kartičky dají míchat, se student neučí slova vždy ve stejném pořadí jako básničku, ale podle významu. Také si může vzít kartiček jen pár, dát si je například na zrcadlo, pracovní stůl či dveře a učí se kdykoli jde kolem. Těžká slovíčka může mít u sebe např. v diáři, penále apod. a přes den se na ně může podívat, aby si je připomněl. I v plném metru jde stát s pár kartičkami v ruce a procvičovat. 

Student může  pracovat s libovolnou skupinou slovíček. Tato flexibilita je přínosná jak při učení nových pojmů, tak opakování.

 

 

Kartičky lze ale skvěle využít i v hodinách. Nabízí se například tyto aktivity:

 

·       Třídění kartiček podle významu, užití, gramatického jevu, slovního druhu, vzájemného vztahu atd.

·       Oblíbená hra "Taboo" neboli Kufr, kdy jeden ze studentů anglicky vysvětluje význam a druhý hádá, o které slovo se jedná. Pokud chceme jednodušší variantu, můžeme hádajícímu předem říct, ze kterých kartiček spoluhráč vybírá.

·       Vyprávění příběhu, ve kterém je za úkol uplatnit učitelem zvolená slovíčka z kartiček.

·       Konverzace, ve které se snažíme použít co nejvíce slovíček z vyložených kartiček.

 

Máte-li nějaké další tipy, jak by se kartičky daly využít, budu ráda, pokud je napíšete do komentářů.



 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Write & Improve

Moje rodina